بسم اللله الرحمن الرحیم
و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین
ما از قرآن آنچه را که شفا و رحمتی برای مومنان است نازل کردیم .
(( سوره اسراء /82))
شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس
نوشیدنی رنگارنگی است که در آن برای مردم شفایی است .
((سوره نمل /62))
شفاء لما فی الصدور
برای آن ( بیماری هایی ) که در سینه ها (ی مردم ) است شفاست .
(( سوره یونس /58))
یکی از جهات شفابخش قرآن آهنگ دلنشین آن است که از عالمروح است و تاثیر فراوانی بر جسم و روان آدمی دارد .
لکل شیء حلیه و حلیه القرآن الصوت الحسن
برای هر چیزی زینتی است و زینت قرآن آوای نیکو است .
در دستور تلاوت قرآن آمده است قرآن را با آهنگی حزین و نغمه ای دلنشین تلاوت کنید . بگریید و بگریانید .
اصولا عبارات و جمله بندی های قرآن به گونه ای تنظیم شده است که روان یکنواخت و هماهنگ و همساز باشد .دارای تاثیر عجیب و مجب حیرت و شگفتی عالمیان .
با توجه به تاثیر موسیقی بر روح و روان آدمی باید بدانیم انواع مختلف موسیقی در زمینه های مختلف فرایند های روانی مختلفی هم دارد .
البته باید تاکید کرد که غیر از نوع موسیقی تیپ شخصیت و وضع سواد و آموزش فرهنگی و هنری و خلق و خوی و هیجانات و آگاهی و هوشیاری شاخص هایی هستند که در تاثیر موسیقی دخالت دارند .
با توجه به به اصل تاثیر موسیقی و مکانیسم آن در کاهش درد پژوهشگری با توجه به اصالت موسیقی قرائت قرآن و وسعت توجه عامه مردم به آن و تقدسی که قرآ ن در جامعه دارد تصمیم گرفت تا با انجام یک بررسی علمی میزان تاثیر استفاده از آوای قرآن در کاهش درد های بعد از اعمال جراحی را نشان دهد .
و به دنبال او بررسی های دیگری هم انجام شد .
الان به گزارش مختصری از تحقیق نیمه تجربی در این زمینه که در سال های 1373_1372 در دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته می پردازم .
جامعه این پژوهش را کلیه بیمارانی که در بخش های جراحی بیمارستان سینا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی _درمانی بستری بوده و تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته بودند تشکیل داده است .
شرایط آنها که به عنوان نمونه انتخاب شدند به شرح زیر بوده:
1) سن : نومنه هایی که سن آنها از 15 سال بیشتر و از 75 سال کمتر بوده .( به خاطر متفاوت بودن این دو گروه سنی از نظر تکامل شناخت و متفاوت بودن بیان و تعبیر درد در کودکان و بزرگسالان .)
2) نوع عمل جراحی: آپاندیسیت .فتق . کیسه صفرا. رحم و یا هر عمل جراحی درمانی یا تشخیصی که خط یا برش جراحی در ناحیه شکم بیمار بوده.
3) تحصیلات : نمونه هایی که حداقل دارای سواد خواندن و نوشتن باشند.
4) عدم اعتیاد به مصرف داروهای مسکن
5) عدم ابتلا به درد های مزمن
6) عدم ابتلا به بیماری های روانی و مصرف داروهای موثر بر اعصاب
7)عدم ابتلا به اختلالات دستگاه شنوایی
بیماران پس از انتخاب بطور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند .و جهت تسکین درد بیماران گروه آزمون از آوای قرآن کریم به مدت 20دقیقه و با صدای استاد شحات محمد انور که سوره مبارکه یوسف(ع) را تلاوت می نمودند استفاده گردید و در گروه شاهد مداخله ای صورت نگرفت.
در عین حال هر دو گروه مجاز بودند از خدمات روزمره مراقبتی بخش بهره مند گردند .
صدای استاد شحات جهت هر بیمار گروه آزمون 3مرتبه و هر بار به مدت 20دقیقه از طریق ضبط صوت و هدفون پخش می گردبید و در هنگام استماع آیات الهی از بیمار درخواست می شد که در وضعیت راحت خود قرار گرفته و چشمان خود راببندد ( حذف محرکات بینایی)و هر بار قبل و بعد از استماع آیات قرآن کریم شدت درد بیمار با کلیه متغیر های همراه _ علائم حیاتی و علائم رفتاری و... اندازه گیری و ثبت می گردید .
فرد قاری و سبک قرائت و سوره ه مورد نظر با صلاحدید و مشورت قاریان ممتاز کشور و بعد از تایید توسط اساتید انتخاتب شد .
در یک مطالعه اولیه 20دقیقه مطلوب ترین زمانی بود که نمونه های بیمار با علاقه و اشتیاق به قرآن کریم عمیقا گوش می دادند .
در بعضی از نمونه ها درخواست ادامه شنیدن صوت قرآن کریم را داشتند به آنها اجازه استماع را در صورت تمایل دادند و در صورت تمایل به قطع پخش بلافاصله آن را قطع می کردند .
بعد از جمع آوری اطلاعات موارد با استفاده از نرم افزار های کامپیتری مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار گرفتو از روش های مختلف آماری جهت حصول به اهداف طرح استفاده کردند .
58% مورد پژوهش زنان و 42% مردان بودند .
55% نمونه ها سنی بین 30_15و کمترین آنها در محدوده سنی(65_46)
33% فقط دارای سواد خواندن و نوشتن
3%دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی
شغل 30% آنها خانه داری
30% دانشجو و دانش آموز
15% کارمند و بقیه شغل آزاد
45% سابقه بستری شدن در بیمارستان و 36%سابقه عمل جراحی قبلی را داشتند .
میانگین کاهش درد در گروه قرآنی و غیر قرآنی کاملا متفاوت بود میزان کاهش درد در گروهی که به قرآن کریم مشتاقانه گوش سپرده بودند به مراتب از گروه شاهد بیشتر بود.
30% نمونه ها میزان تاثیر آوای قرآن را ((عالی)) توصیف کردند .50% خوب بیان نمودند
این در حالیست که در گروه مقابل چنین میزان تاثیری به مراتب پایین تر از گروه قرآنی بوده است . شدت علائم رفتاری همراه درد در گروهی که به قرآن کریم گوش داده بودند به مراتب کمتر از گروه شاهد بود .
علائم حیاتی در گروه قرآنی کاملا تعدیل یافته و میزان مصرف مسکن در این گروه کمتر از گروه شاهد بوده است .
از طرف دیگر گروهی بودند که در اوج شدت درد در حین استماع کلام الهی در خواب فرو رفتند (( نهایت تاثیر ))البته به دلیل اینکه آنها نمی توانستند پاسخگوی پرسش های مربوط به طول زمان تلاوت قرآن کریم باشندوارد مجمعه مطالعات آماری نشدند.
نتیجه حاصل از پژوهش بیانگر تاثیر قابل توجه و شگرف آوای قرآن کریم بر کاهش میزان دردبعد از عمل جراحی است و به عنوان یک روش ساده و سالم و کم هزینه آزمایش شده .
روشی علمی عینی و سهل الوصول و معتبر و قابل استفاده همکه بیماران جامعه است .
الا بذکر الله تطمئن القلوب
بدانید که دلها فقط با یاد خدا آرام می شود .